הבינה המלאכותית נמצאת בכל מקום ומשנה את הדרך שבה אנחנו גולשים ברשת.
אם בעבר כדי למצוא מידע על נושא כלשהו היינו עושים חיפוש בגוגל, יותר ויותר גולשים כבר לא מחפשים – אלא שואלים את הבינה המלאכותית. לשינוי הזה בהתנהגות יש השפעות אדירות, והוא עומד לשנות את כל מה שאנחנו מכירים על חיפוש, וכתוצאה מכך גם על קידום אתרים.
ההבדל בין לחפש בגוגל לבין לשאול את CHAT GPT (או ג'מיני, או קלוד)
מה זה בעצם חיפוש בגוגל? אחרי שמקלידים כמה מילים בשורת החיפוש, מקבלים רשימה של תוצאות, כלומר קישורים לאתרים שונים. האתרים האלה אמנם מאוד רלוונטיים להחיפוש שלנו, אבל אנחנו אלה שצריכים ללחוץ על הקישור, להיכנס לאתר, לשוטט בו קצת ולמצוא את המידע בעצמנו. אם משום מה לא מצאנו את מה שרצינו, אם המידע היה חסר או שהתעורר בנו צורך למצוא מידע נוסף – אנחנו צריכים לצאת מהאתר ולהיכנס לאתר אחר, ואולי עוד אחד, ועוד.
היום, הבינה המלאכותית הופכת את התהליך הזה לקל ומהיר:
פשוט שואלים, ומקבלים תשובה. לא רשימת תוצאות חיפוש שצריך לבקר בכל אחת מהן כדי למצוא את התשובה, אלא התשובה עצמה, מוגשת על מגש של כסף.
נכון, יש לגוגל מאפיין שמזכיר במקצת את ההתנהגות של שאלה-תשובה.
אפשר להקליד בשורת החיפוש שאלות פשוטות כמו מה השעה עכשיו בקזחסטן, מהי הנוסחה של חומצה ציטרית (C₆H₈O₇ למקרה שתהיתם) או כמה זה שני יארד וחצי בסנטימטרים (228.6 ס"מ) – ולקבל תשובה מיידית שרק אחריה מופיעות שאר תוצאות החיפוש המסורתיות. אבל אם נחפש מה ההשפעה של לחץ אוויר גבוה ברכב בין עונות השנה – לא נקבל שום תקציר מגוגל. לעומת זאת, את הבינה המלאכותית אפשר לשאול שאלות הרבה יותר מורכבות, לתת לה לבצע את החיפוש במקומנו (במאגר המידע הקיים שלה או ברשת), ולקבל תשובות הרבה יותר מגוונות.
המשמעות: פחות צורך בקידום אתרים (SEO)
קידום האתרים היה ענף שפרח בתקופה שבה מנועי חיפוש מסורתיים שלטו בצורת ההתנהגות שלנו ברשת. שינויים באלגוריתמים המורכבים של גוגל ושאר מנועי החיפוש הובילו לשיפורים באופן שבו נהגנו ליצור תוכן: טוב יותר, מעמיק יותר, פשוט יותר, נגיש יותר – הכל כדי להופיע כמה שיותר גבוה ברשימת תוצאות החיפוש.
אבל עכשיו, כשכבר לא צריך לחפש לבד בתוך רשימת תוצאות חיפוש אלא פשוט לשאול את הבינה המלאכותית ולקבל תשובה מלאה עם יכולת לשאול שאלות המשך והרחבה – להרבה מאוד בעלי ובעלות אתרים כבר אין בעצם סיבה להשקיע במאמצי SEO. כאשר ממילא גולשים לא בהכרח טורחים להסתכל על רשימת התוצאות, האם זה באמת משנה באיזה מקום מופיע אתר כזה או אחר?
החיפוש עדיין כאן, אבל
הבינה המלאכותית עדיין לא מושלמת. יש בה טעויות, והיא נוטה לפעמים לענות בביטחון מלא דברים שהם שטות מוחלטת. היא גם משתפרת במהירות מדהימה, לומדת ונעשית עוד יותר אינטליגנטית, אבל יש דברים שהיא עדיין לא יכולה לעשות – ובמקומות הללו עדיין צפויה להיות חשיבות להשקעת מאמצי SEO "כמו פעם": אתרים עם מידע עדכני כמו אתרי חדשות, או אתרים עם מידע כלכלי. אתרים שבהם יש מידע על חנויות פיזיות ודרכי הגעה אליהן. אתרים של בעלי מקצוע, ספקי מוצרים ושירותים. נכון לעכשיו, העתיד של אלה נראה יציב יחסית, אם כי כדאי לפקוח עין. אי אפשר לדעת אילו שינויים מפתיעים יצוצו מחר בבוקר מעבר לפינה. והניסיון מראה שהם יצוצו.
אז אילו אתרים צריכים למצוא דרכים להתאים את עצמם לעולם החדש שבו בינה מלאכותית נמצאת בכל מקום? אלה שבהם יש תוכן כמו מדריכים או ידע מקצועי אחר שיכול להוות מענה לשאלות אפשריות של גולשים – כבר עכשיו מורגשת בהם תנועה נמוכה יותר של גולשים, ואפשר לצפות שהיא רק תלך ותרד.
אז, מה אפשר לעשות?
כדי לא לסיים בנימה מבאסת, יש לנו שתי המלצות שכדאי ליישם כבר אתמול:
לאמץ את הכלים החדשים של הבינה המלאכותית. זה לא אומר שצריך לוותר לגמרי על הגורם האנושי, כמובן. עדיין יש צורך בבן אדם שיפקח על התוצרים, יוודא שאין טעויות עובדתיות בטקסט או שאין יותר מדי אצבעות בתמונות המג'ונרטות וכן הלאה (עובדה: מאמר זה נכתב כולו על ידי כותב תוכן בשר ודם).
אבל לא להימנע מהכלים החדשים, לא להילחם בהם, אלא לבחון איך אפשר לרתום אותם לחלקים שאולי דווקא חסרים כרגע באתר או שצריך לחזק אותם. מהניסיון שלנו, מעצם ההתנסות והעבודה היום-יומית עם כלי בינה מלאכותית, קל מאוד להבין את הפוטנציאל ולמצוא דרכים מעניינות לנצל אותו.
לשקול להשקיע קצת פחות בקידום אתרים מסורתי, וקצת יותר בשיפור חוויית המשתמש. כלומר, במקום להשקיע מאמץ להביא לאתר גולשים חדשים, להשקיע דווקא באלה שכבר הגיעו אליו, כך שהם יישארו בו יותר זמן, שהמעורבות שלהם תגדל, וכך גדלים הסיכויים שאותם גולשים יהפכו בהמשך ללקוחות. בין הדרכים שאפשר לעשות את זה: ליצור תוכן עוד יותר מעניין, תוכן בידורי, אולי תוכן אקטואלי, וגם מידע כמו טורים אישיים ודעות, שהגולשים אולי לא חשבו לשאול את עצמם (או את גוגל או את הבינה המלאכותית) אבל העובדה שהוא נמצא באתר תגרום להם להגיע ולקרוא אותו. במילים אחרות, להשקיע בהפיכת האתר למותג, מעין דמות ציבורית ששווה לעקוב אחריה כדי לדעת מה יש לה להגיד – כדי שהגולשים ירצו להיכנס לאתר (או לאחד הנכסים הדיגיטליים האחרים) באופן יזום וקבוע.
בשורה התחתונה,
הבינה המלאכותית כבר משנה ותשנה עוד יותר את הדרך בה אנחנו מקבלים מידע. אלה שישכילו לאמץ את השינוי, ישתפו איתה פעולה וימצאו את הדרך לבלוט בעזרתה, הם גם אלה שיצליחו להתאים את עצמם, ואת האתרים שלהם, לעולם החדש.