ה-17 במרץ 2015 מתקרב אלינו בצעדי ענק, המפלגות מציגות את רשימות המועמדים שלהן לכנסת והכי חשוב – בכל המפלגות המרכזיות נערכו בחירות הפריימריז.
אז מה לנו ולזה? החלטנו לבדוק בקרב המפלגות שערכו פריימריז בלבד, האם היה קשר בין המיקום ברשימה לבין פעילותם בפייסבוק? האם יש קשר בין הדירוג המפלגתי למספר העוקבים בפייסבוק? ומי מהח”כים הם חיות פייסבוק אמיתיות? הכל לפניכם.
ונתחיל מלבדוק מפלגה מפלגה (לפי הא”ב): הנתונים נכונים לתאריך 20.01.15
הבית היהודי
ניתן לראות שלמעט המקום הראשון והשני, אין קשר בין הדירוג לבין הנתונים בפייסבוק.
אורי אורבך, שהגיע למקום ה-6 ברשימה, הוא השלישי במפלגה בכמות הלייקים בפייסבוק (56,850).
לפניו, כפי שציינו, נפתלי בנט ראש המפלגה (388,316) ואיילת שקד שהתברגה ראשונה ברשימה (105,841).
כנראה שיש קשר גם לעובדת השיבוצים של חברי מפלגת תקומה ברשימה.
הליכוד
באופן לא מפתיע, בין יו”ר הליכוד לבאים אחריו ברשימה יש פער ענק במספר הלייקים, עם 1,128,839 לייקים לבנימין נתניהו כמובן. 6 שנים ברצף בראשות הממשלה עושות את שלהן 😉
גם ברשימה זו אין התאמה בין מספר הלייקים לבין דירוג הרשימה, שכן האדם השני עם הכי הרבה לייקים (219,048) הוא דני דנון שנמצא במקום ה-10 ברשימה, ואחריו בכמות הלייקים מירי רגב (200,586) שברשימה נמצאת במקום ה-5.
גלעד ארדן, מספר 2 ברשימת הליכוד, מוביל את רשימת האוהדים מלמטה מהמקום ה-8 בכמות הלייקים (21,075)
המחנה הציוני – העבודה / התנועה
גם ברשימה זו אין התאמה בין הפעילות בפייסבוק לתוצאות הפריימריז.
במספר הלייקים, בפער משמעותי מציפי לבני ויצחק הרצוג, מובילה שלי יחימוביץ’ (133,746), כשאחריה גם ללבני, יו”רית התנועה וראשת הרשימה ברוטציה, לא חסר (98,176).
באופן תמוה, יצחק הרצוג, יו”ר מפלגת העבודה וראש הרשימה ברוטציה, נמצא רק במקום הרביעי במספר הלייקים (55,009) ועוקפת אותו סתיו שפיר (55,737). עבור שפיר מדובר בהישג אדיר כשלעצמו, בייחוד שמדובר בדף אישי ולא דף עסקי.
בינתיים, מישהו צריך לדבר עם מנהלי המדיה החברתית של הרצוג.
מרצ
מרצ הינה המפלגה היחידה בה יש התאמה כמעט מלאה בין מספר הלייקים בפייסבוק לדירוג בפריימריז. החמישייה הראשונה ברשימה, המורכבת מח”כים פעילים, מציגה גם את 5 המועמדים האהובים בפייסבוק. בראש, כמובן, ראשת המפלגה זהבה גלאון עם 68,008 לייקים.
מאידך, נדמה כי החדשים, המדורגים בחמישייה התחתונה, נמצאים גם בתחילת דרכם הפוליטית וגם הפייסבוקית. למעט מוסי רז, המקום ה-6 ברשימה, שמוביל על עוקביו בפער ניכר (8218).
לאורי זכי, גבי לסקי ואבשלום וילן כדאי לספר שמומלץ להפוך את הפרופיל שלהם לדף עיסקי שיאפשר להם להגדיל את כמות העוקבים.
המפלגה המובילה במדיה החברתית
מבין 4 המפלגות האלו, המפלגה המובילה בפייסבוק בכמות הלייקים היא באופן מפתיע:
מרצ עם 65,184 לייקים.
אחריה הבית היהודי (28,038), הליכוד (19,548) והמחנה הציוני (18,144).
לייקים זה טוב ויפה, אבל מה בתכל’ס?
בדקנו מבין כל 40 המתמודדים ב4 המפלגות שסקרנו – מיהם 5 המועמדים המדוברים ביותר בפייסבוק מבחינה כמותית (מה שצוקרברג אוהב לקרוא talking about this). התוצאות לפניכם – מהנמוך לגבוה:
שלי יחימוביץ’ (32,051)
לשעבר ראשת מפלגת העבודה, הפעילה ביותר בפייסבוק במפלגתה.
יצחק הרצוג (33,360)
יו”ר העבודה וכן המחנה הציוני ברוטציה, במיקום מפתיע בהתחשב בכמות הלייקים הנמוכה יחסית בדף. התפקיד והניסיון להחליף את השלטון כנראהעושים את שלהם.
איילת שקד (38,388)
האישה החזקה של הבית היהודי, שדורגה ראשונה ברשימה.
נפתלי בנט (74,300)
יו”ר הבית היהודי, האח של כולנו, שנותן פייט מימין.
בנימין נתניהו (167,943)
בראש הרשימה, ראש הממשלה ב-6 השנים האחרונות, בנימין נתניהו, מוביל בפער גדול מאוד.
מאיפה הלייק?
כמה וכמה פעמים עלה לדיון ציבורי נושא קניית לייקים בקרב חברי כנסת.
לכן, החלטנו לבדוק מהיכן בעולם הגיעו הלייקים, ובעיקר – מהו אחוז הלייקים מישראל.
אצל רוב הח”כים, הלייקים מגיעים מישראל ב-85% ומעלה.
נתון טוב בהחלט בהתחשב בעובדה שלא מעט ישראלים ומתעניינים בחו”ל עוקבים אחריהם.
נציג בפניכם את החריגים הבולטים:
בנימין נתניהו – 40.11% לייקים מישראל בלבד
אך נוכח העובדה שמדובר בראש הממשלה מזה 6 שנים, יש בסיס להניח שהמון לייקים מגיעים מישראלים, יהודים וכן אזרחים מעורבים מרחבי העולם.
צחי הנגבי – 61.77% לייקים מישראל
למעט העובדה שהוא מרצה ויועץ במספר חברות מעבר להיותו חבר כנסת, לא מצאנו כל כך הסבר.
ציפי לבני – 73% לייקים מישראל
מה שנשמע לנו כמו מעט יחסית לאחרים אך לא נשכח שהייתה שרת החוץ במשך 3 שנים ואף נבחרה ע”י “טיים מגזין” האמריקאי לאחת ממאה האנשים המשפיעים ביותר בעולם.
חשוב לציין שהנתונים שערכנו לא כוללים 6 מתמודדים מהמפלגות השונות המחזיקים בפרופיל אישי ולא דף עסקי, ביניהם בצלאל סמוטריץ’ וינון מגל מהבית היהודי, סתיו שפיר מרשימת המחנה הציוני (על אף הנתונים המרשימים) וכן כפי שציינו גבי לסקי, אבשלום וילן ואורי זכי ממרצ.
מה ההבדל בין פרופיל אישי לעסקי?
באופן כללי אנחנו חושבים ששימוש בפרופיל אישי בלבד הוא לא צעד חכם במיוחד לאדם המעוניין להיות חבר כנסת.
פרופיל אישי נועד לחברים, ופרופיל עסקי יש לתחזק עבור האישיות המקצועיות והעיסוק שלך. אם זה פוליטיקה – אז לעוקבים, תומכים, או מתנגדים שבאים לקדם דיון. מהסיבות האלה פרופיל אישי פשוט לא יכול לשמש באופן יעיל ככלי פוליטי.
ניתן לעקוב אחרי פרופיל אישי במידה ובעל הפרופיל מאפשר, או כמובן לבקש חברות בתנאי שלא הגיע למכסת ה-5000 חברים. עם זאת, פייסבוק לא בודקת כמה מדברים עליהם, אין דרך לגלות כמה מהעוקבים או החברים שלהם אינם מהארץ והכי חשוב – לא ניתן לפרסם את הפרופיל האישי באמצעות קמפיין. קמפיין פרסומי בפייסבוק אפשרי רק באמצעות דפים עסקיים.
אולי כדאי שמישהו יגיד להם…
ובינתיים שיהיה להם (ולנו) בהצלחה!