השבוע התקיים “כנס אמני הילדים של ישראל”, במסגרתו העברנו למשתתפים (המוכשרים והמאוד לא שגרתיים) הרצאה בנושא מיתוג וכיצד עושים את זה נכון אונליין.
ההרצאה הייתה מוצלחת, המשתתפים פירגנו, ואנחנו חשבנו לעצמנו: למה לא לשתף את הידע הזה עם כולם? אז בבקשה 🙂
מהו מיתוג?
נתחיל מההתחלה: מיתוג הוא התהליך שבו המותג החדש נוצר. במסגרת התהליך הזה מחליטים מה הם ערכי המותג הרצויים ומפתחים את הזהות שלו.
מטרת התהליך היא להחדיר את המותג וערכיו לתודעה הציבורית בכלל ולקהל היעד בפרט, באמצעי שיווק ופרסום שונים ומגוונים.
ממה מורכבת הזהות המותגית? כמה אלמנטים:
❖ שם המותג
חשוב חשוב חשוב! שם לא טוב או לא זכיר יכול להוות מכשול רציני למיתוג טוב.
❖ לוגו למותג
האלמנט המרכזי בתהליך המיתוג והחשוב היותר – מיד נרחיב עליו 😉
❖ התנהגות המותג
מה הכוונה? מגדירים את קהל היעד ומחליטים: האם מדובר באדם, בחברה, בקונספט?
ובהתאם, מה השפה או “סגנון הדיבור”: האם בגובה העיניים? האם מתנשא? ועוד.
❖ עיצוב הנראות הויזואלית
כאן נקבעים צבעי המותג והשפה הגרפית שלו, כאשר הכל נבחר בהתאמה למסר שהמותג רוצה להעביר וכמובן במקביל ובהתבסס על הלוגו.
הלוגו ותפקידיו
לוגו, או בשמו העברי “סמליל”, הוא אלמנט גרפי, איור או עיבוד טקסט. הוא נוצר או עובד במטרה לסמל ולייצג את המותג,
כך שהמותג יזוהה עימו בתודעת הציבור. לפעמים לוגו מוצלח יכול לעשות חצי מעבודת השיווק בשביל המותג.
אז מה הופך לוגו למוצלח?
❖ פשטות
ככל שהלוגו פשוט יותר, כך הוא קל יותר להטמעה במוחינו.
❖ בלתי נשכח
לוגו המשלב אלמנט מוביל אחד קל יותר לזכור, והוא מייצר הקשר ישיר בראש שלנו בין הסמל למותג.
❖ מתאים למטרה
הוא חייב להתאים בצבעים, בפונטים ובסגנון אל המוצר, המטרה, ואל קהל היעד של המותג.
והנה כמה דוגמאות עיצוב לוגו שעיצבנו בסטודיו ומשלבים את אותם העקרונות למותגים שונים:
בין היתר, ד”ר ערן טיפולי אסתטיקה, אורגניק זון ועוד.
אז מה עושים אחרי שפיתחנו את הלוגו והזהות המותגית?
תוכנית 360°
זוהי תוכנית שפיתחנו בסטודיו לשלב שמגיע מיד לאחר סיום הלוגו.
מטרת התוכנית היא לחשוף את המותג לקהל היעד.
למה 360 מעלות? כי התוכנית עובדת בצורה היקפית ומכסה את כל האספקטים השונים של שיווק המותג. היא מתמקדת בשני כיוונים עיקריים:
❖ מיתוג ונראות אחידה
❖ שיווק ופרסום אונליין
שני כיווני התוכנית הולכים ביחד והאחד לא עובד בלי השני.
אם יש לנו מותג מוצלח ונראות אחידה מצוינת אך לא שיווקנו אותו = אף אחד לא יידע שהוא קיים.
ומצד שני מותג עשוי לא טוב ובלי נראות אחידה ושפה מגובשת = בזבוז זמן, משאבים וכסף על פרסום.
בואו נפרט קצת על שני הכיוונים:
מיתוג ונראות אחידה
לוגו יש? שפה גרפית יש? לפני הכל צריך את שהמסמכים והציוד יהיו ממותגים ואחידים:
כרטיס ביקור, נייר מכתבים, חתימות למייל, שילוט, חותמות, פליירים – כל מה שלקוח פוטנציאלי יראה כאשר הוא פוגש אתכם או מגיע אליכם לצורך קבלת השירות מכם.
גם ברמת השירות היומיומית עם הלקוחות הקיימים חשוב לשמור על נראות אחידה של המותג.
אם ניקח לדוגמה מפעילי ילדים, צריך לקחת בחשבון ציוד כמו כוסות, חולצות, בלונים, רול-אפים, ועוד – הכל הכל צריך להיות מעוצב בשפה גרפית אחידה של המותג.
שיווק ופרסום אונליין
אז איך מנצלים את הכלי העצום הזה שנקרא אינטרנט לקדם את העסק שלנו?
לפני הכל מתכננים אסטרטגיה. בלעדיה לא מתחילים.
חשוב ללמוד ולהכיר את כל הכלים האפשריים לקידום, לבחור מה הכי מתאים לכם, ולתכנן את השימוש ואת הזמנים בהתאם.
בין הכלים הניתנים לשימוש נוכל להשתמש בדוגמאות הבאות:
אתר אינטרנט
ברוב המקרים כדאי שיהיה אתר אינטרנט וחשוב לקדם אותו.
אתר אינטרנט שמכיל את כל מה שיש לכם להציע, לרבות פרטי יצירת קשר וחשוב שישיה בשפה הגרפית של המותג שלכם.
אתר האינטרנט נותן ללקוחות הפוטנציאליים תחושה של מותג יציב, כלומר שיש מקור ראשון למידע שהם צריכים לגביכם ואם לא מצאו, יש למי לפנות.
כמובן שאסור לשכוח – חשוב שאתר האינטרנט יהיה מותאם למכשירים סלולריים.
דף נחיתה
למרות החשיבות של אתר אינטרנט, בשביל הצעה שיווקית אחת אנחנו ממליצים על הקמת דף נחיתה שהמודעות יובילו אליו.
למה? כי דף נחיתה שבנוי נכון עם טופס ליצירת קשר מכיל בדיוק את המידע שאתם רוצים לשווק מבלי להעמיס על הגולש, מה שמגדיל את הסיכוי שהלקוח יפנה אליכם. האלטרנטיבה האחרת היא שהוא יגיע לאתר, ילך לאיבוד, וישכח מה הוא חיפש מלכתחילה, ויש להיזהר מזה.
כלי נוסף שחשוב להשתמש בו נכון הוא הפייסבוק.
כמעט לכל מותג או עסק יש פייסבוק, אך האם הם משתמשים בו בצורה נכונה?
ברשת החברתית הגדולה בעולם צריך להתנהל באמצעות דף עסקי שמתבסס על לייקים ולא הצעות חברות. הנראות שלו, החל מתמונות הקאבר והפרופיל ועד לפוסטים שמתפרסמים מדי שבוע – חייבת להיות בשפה הגרפית של המותג כולל לוגו. כמו כן, אנחנו ממליצים על קידום הפוסטים בתשלום: פייסבוק מאפשרת לבעלי הדפים לבנות קהל יעד רלוונטי אצלם יופיעו הפוסטים של הדף, אפילו אם לא עשו לייק.
דבר נוסף – בפייסבוק ניתן ליצור קמפיין מודעות המפולח לקהל היעד שבחרתם. המודעות יכולות להופיע כפוסט בעמוד הראשי של המשתמשים או כמודעה בצד. לקמפיינים אלה יכולות להיות כמה מטרות: הגדלת הלייקים לדף, כניסות לאתר או המועדף עלינו – כניסות לדף הנחיתה.
פלטפורמה מצוינת נוספת לקידום כניסות לדף הנחיתה היא Google AdWords המאפשרת לבנות קמפיין מודעות המתבסס על מילות מפתח. ההבדל המרכזי בין פייסבוק לבין גוגל הוא שבפייסבוק אתה מוצא את קהל היעד, אבל בגוגל הגולשים מחפשים את השירות ואם תפעלו נכון – הם גם ימצאו אתכם.
עוד אפשרות בגוגל היא לפרסם ברשת המדיה – באתרים שותפים של גוגל שמאפשרים לגוגל לפרסם בהם מודעות כתובות או באנרים. כאן, שוב, צריך להביא בחשבון את השפה הגרפית של המותג, כשיוצרים את הבאנרים. הרעיון הוא הרי להטמיע את הלוגו והמותג במוחות של גולשים, גם כאשר הם מתעלמים מהבאנרים.
כמו כן, קיימת אופציה נהדרת לייצר קמפיין מעקב אחרי גולשים שכבר ביקרו באתר / בדף הנחיתה ולא יצרו קשר או ביצעו רכישה – קמפיין רימרקטינג.
איך זה עובד? עם הכניסה לדף או לאתר נשתל אצל המשתמשים קובץ Cookie בלתי מזיק שעוזר למערכת הקמפיינים לזכור את הגולשים וכך בכל פעם שיגלשו באתרים השותפים של גוגל, באנרים ומודעות שנרצה להציג להם יופיעו בפניהם שוב ושוב.
חשוב מאוד להיצמד לשפת המותג, הן מילולית והן גרפית
למה בעצם?
כי בפלטפורמות שצוינו למעלה גולשים הלקוחות הפוטנציאליים שלכם, בין אם הם מחפשים אתכם ובין אם לא. לחלקם תופיעו מספר רב של פעמים. ההיכרות שלהם עם המותג שלכם, בהנחה שהייתם עקביים ויזואלית, מגדילה מאוד מאוד את תחושת הביטחון שלהם. גם אם מדובר בעסק קטן.
אם בתת מודע הם קלטו את המודעה פעם או פעמיים, הם יקבלו רושם של מותג יציב ומוכר וזה מגדיל את הסיכוי שיפנו אליכם.
לסיכום
מיתוג הוא תהליך שמתחיל בלוגו ובשפה גרפית אך לא מסתיים רק בזאת. השפה הגרפית הזו צריכה ללוות את המותג לכל אורך הדרך, בין אם אונליין ובין אם בעבודה ביומיום. אחרי זה, שימוש נכון בפלטפורמות השונות באינטרנט תוך היצמדות לערכי המותג, תהפוך אתכם לזכירים ותגדיל את הביטחון של הגולשים ואת הרצון לפנות דווקא אליכם.
לא בטוחים שאתם עושים את זה נכון? מרגישים שהמיתוג שלכם לא עושה את העבודה? בדיוק בשביל זה אנחנו בסטודיו פה בשבילכם, צרו איתנו קשר!